2011年7月23日土曜日

What is the purpose of activities?

Recently, I started this Blog. And before that, I was writing my ideas on another page, which is kinda closed now.

For almost three years, I've had the habit of night walking. It brings brilliant thoughts to me.

Well, what do I want to say? You'll see in a minute so please keep reading just a bit more.

Yesterday, I was walking at night as usual, and I came up something really important there.
Then I thought like, "Oh OK, I gotta write about this on the blog".
And I just forgot what I wanted to write haha.

To tell you the truth, I used to be able to remember what I thought during night walk three years ago.
However, recently I can not do that.
And I noticed why I can't do that now. Oh, well, it's not aging you know.

I think it's about the motivation. It's the matter of what I aim by thinking.
I started writing and sharing my ideas on some media like blog, papers, and...I don't know.
But anyway, recently I found myself always thinking like, "OK, so the next article is about this".
And seriously, it's not working for me.
Writing and sharing help me to brush up my thoughts, re-think, and find out where I am.
However, it's not my original purpose.
I shouldn't have shifted my original purpose to writing and sharing.
Although I don't stop sharing my thoughts here, because I can manage to bring my aim back to just sharing, brushing up, and making the words not stopping doing this, I definitely have to change something.


And this time, really rare to me, I linked this thought to the class-construction in English Education.
ここのところよく私が意識していたのは、最終的に生徒たちが目標(ゴール)を感じられるような活動の設定をしなければいけない、ということです。
例えば、「ここでこの単語を覚えるのは、後で本文の理解ができるようになるためだ」とか、一番典型的な例(だと私が思うもの)は、「ここでこの文を読む(聞く)のは、後であの表現活動をするためだ」とか。
そのような、生徒が目標というかゴールとして意識する活動みたいなものを設定すべきだ、ということを感じていました。

しかし、それは本当にそうなのでしょうか。生徒は本当にそれを目標としたいのでしょうか。
多分そうではないでしょう。
生徒たちが本当に目指しているのは、言語材料の理解や技能の習得(であるはず)です。
そこで教師が、「後でみんなに発表してもらうから、みんなしっかり練習してね」のような声かけをしても、それはあくまで外発的動機づけにとどまってしまうような気がします。
上の考えと絡めると、つまりここで「目標のすり替え」が起こっている気がするのです。
後の活動が目標であるはずがないのです。そうではなく、理解や習得に目標があるべきです。
そう考えると、ここでの声かけは「しっかり発表する力をつけて、堂々と発表できるようになるように、しっかり練習しようね。後で実際に発表する機会もあるからね。」のようになるのでしょう。

I think I ended up writing really messy ideas here, but I think it is really important to keep thinking about it. I really feel so.

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